چهار نوع شیر وجود دارد که بسیار محبوب و پرمصرف هستند. شیر بادام، شیر گاو، شیر سویا و شیر نارگیل . تمامی این شیرها مزایا و معایب خاص خود را دارند . ترکیبات متفاوتی در آنها وجود دارد و میزان مواد مغزی در آنها مختلف است. برای شناخت بیشتر آنها می بایست عناصر تشکیل دهنده و مواد پر خاصیت موجود در هریک را به خوبی بشناسیم.

شیربادام

شیر بادام از عصاره بادام تهیه می شود که همراه با شیر مخلوط شده و مورد استفاده قرار می گیرد. بادام یکی از منابع غنی مواد معدنی، ویتامین های خاص، فیبر، پروتئین، کربوهیترات، قند، آهن، کلسیم، منیزیم و پتاسیم است. طعم این نوع شیر تا حد زیادی به شیره های گیاهی شباهت دارد.

اما یکی از خواص بی نظیری که در این شیر می توانید پیدا کنید این است که کالری بسیار کم و میزان کلسترول بسیار پایینی دارد.

شیر گاو

این نوع شیر از پرمصرف ترین و محبوبترین شیر ها در سراسر دنیا به شمار می رود. یک فنجان شیر گاو بدون تغییرات شامل 8 گرم چربی می باشد. برخی از این نوع شیر نیز میزان بیشتری پروتئین و ویتامین D و کلسیم دارند که این مورد در استحکام استخوان ها بسیار تاثیرگذار است. شیر گاو کامل در هر فنجان 150 کالری دارد.

شیر سویا

این نوع از شیر یکی از فوق العاده ترین شیر ها به شمار می رود. از آنجایی که این نوع شیر از یک گیاه تهیه می شود حاوی قند و کلسترول نیست. شیر سویا کالری بسیار کمتری از شیر گاو دارد. در هر فنجان شیر سویا حدود 130 کالری وجود دارد. این شیر هیچگونه لاکتوزی نداشته به همین دلیل یک گزینه بسیار مناسب برای افرادی است که نمی توانند شیر معمولی حاوی لاکتوز را مصرف کنند.

سویا از جمله سبزیجات بسیار سالم است که شیر آن سرشار از پتاسیم و پروتئین می باشد.

شیر نارگیل

طعم این شیر با تغییرات برای مدت طولانی قابل مصرف است و چربی بالایی دارد.

شیر نارگیل یک منبع عالی از تری گلیسیرید است و می تواند سوخت و ساز بدن را افزایش دهد. میزان قابل توجهی کلسیم، پتاسیم و دیگر ویتامین ها در شیر نارگیل وجود دارد. البته نسبت به شیر گاو کلسیم کمتری دارد. برخی از انواع شیر نارگیل کلسیم اضافی و ویتامین های تقویت کننده بیشتری دارند. این نوع شیر برخلاف شیر سویا میزان قند و پروتئین کمتری دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *